رابط کاربری UI چیست؟

رابط کاربری یا user interface ، رابط میان کاربر و محصول یا سیستم است؛ ظاهر یا هر چیزی که کاربر در سایت شما میبیند و به وسیله آن با محصول دیجیتالی یا خدمات شما رابطه برقرار میکند.
رابط کاربری (UI) چیست؟ - آپکاد
فهرست
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

تعریف رابط کاربری UI

هر محصولی که بشر تولید می‌کند، قاعدتا باید قابل استفاده باشد و رابط کاربریUI داشته باشد مثلا برای استفاده از یک چاقو حتما از دسه چاقو استفاده کرد در غیر اینصورت کار کردن با چاقو سخت و امکانپذیر نخواهد بود. در واقع هر چیزی که باعث شود بتوانیم از یک محصول استفاده کنیم، رابط کاربریUI نام دارد. اما رابطه کاربری در عصر کامپیوتر با user interface  مشخص می شود که به معنای رابطه میان کاربر و محصول یا خدمت شماست. در واقعه ظاهر یا هر چیزی که کاربر در سایت شما می‌بیند  مانند (تصاویر، رنگ‌ها سایزها، فاصله‌ها، هماهنگی که بین متن‌ها، نمودارها، دکمه‌ها، ماژول‌ها، جداول و ویدئوها )و به‌وسیله آن با محصول  یا خدمات شما رابطه برقرار می‌کند را رابطه کاربری UI می گوییم.در واقع طراحی UI روی تجربه بصری کاربر متمرکز است و مشخص می‌کند که یک کاربر چگونه از طریق یک رابط با اپلیکیشن، بازی نرم‌افزاری یا سایت شما ارتباط برقرار می‌کند. یا چگونه از طریق تاچ پوینت‌های بصری (کلیک بر روی یک دکمه یا کشیدن عکس) از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رود. 

کار طراح رابط کاربری UI چیست؟

 طراحی UI  طرح گرافیکی است که کاربر می‌بیند با آن تعامل می‌کند. طراح UI مانند یک معمار این طرح اولیه ساختمان را می‌سازد و یک سایت عالی با شکل و شمایلی تمیز و کامل شده تحویل می‌دهد. یعنی معمار ما در سایت، رنگ درها و پنجره‌ها و اندازه و فاصله‌ها تعیین می‌کند تا ساختمان قشنگ‌تر شود. UI به‌طور خاص روی چیدمان و ظاهر محصول نهایی کار می‌کند و اطمینان حاصل می کند مسیری که برای رسیدن به محصول و خدمت تعیین شده کامل و با ظاهری زیبا باشد.

به عنوان مثال، یک طراح UI می‌تواند تصمیم بگیرد که مهم‌ترین محتوا را در بالای صفحه قرار دهد، یا با اضافه‌کردن یکسری المان‌ها، بصری ترین حس را برای یک نمودار ایجاد کند. طراحان UI همچنین وظیفه دارند یک طراحی منسجم در کل محصول داشته باشند. از چیدن المان‌ها و گزینه‌های کشویی گرفته تا رنگ‌ها و فونت‌ها و فاصله‌ها باید با طرح کلی، همخوانی داشته باشد.

به دلیل وجود کلمه طراحی همواره طراحان رابطه کاربری زیر مجموعه هنر و گرافیست قرار میگیرند ولی باید بدانیم تجربه کاربری زیر مجموعه علوم کامپیوتر است زیرا کسی که رابط کاربریUI طراحی می‌کند، باید با اصول گرافیک آشنایی داشته باشد اما هدف اصلی‌اش طراحی یک نرم‌افزار یا یک و بسایت زیبا نیست. بلکه می‌خواهد محصولی طراحی کند که کاربران بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند و به هدف خود برسند. بنابراین طراحی گرافیک یعنی سایت یا نرمافزار باید زیبا باشد، اما طراحی UI خوب یعنی کار کردن با نرمافزار باید ساده باشد.

تاریخچه رابط کاربری UI

برای درک بهتر از تجربه کاربری باید ابتدا تاریخچه به وجد آمدن تجربه کاربری را بدانیم تا متوجه ماهیت اصلی آن بشویم .قبل از سال 1970، اگر شما میخواستید از کامپیوترها استفاده کنید، مجبور بودید از رابط کاربریUI خط فرمان (command line) کمک بگیرید. هیچ رابط گرافیکی وجود نداشت و کاربر برای کار با کامپیوتر مجبور بود در یک صفحه سیاه دستور خود را به زبان برنامه‌نویسی تایپ کند تا بتواند یک کار ساده انجام دهد.

در دهه 1980  مشخص شد که داشتن یک اینترفیس دیجیتال که خوشایند کاربر باشد و در جهت خلق تجربه کاربری به‌یادماندنی و لذت‌بخش قرار گیرد، جزئی ضروری محسوب می‌شود بنابراین اولین رابط کاربریUI گرافیکی توسط شرکت زیراکس (Xerox) توسعه پیدا کرد؛ با استفاده از این تغییر، کاربران می‌توانستند دستورات را از طریق آیکون‌ها، دکمه‌ها، منوها و باکس‌ها بفرستند و با کامپیوتر کار کنند. این به معنی بود که دیگر کدنویسی نیاز نبود و انقلاب در UI از همین زمان به بعد شکل گرفت.

در سال 1994 اپل کامپیوتر شخصی مکینتاش را وارد بازار کرد و این سیستم اولین PC موفق تجاری بود که از کلیک و موس به عنوان رابط کاربری UIجدید استفاده می‌کرد. دسترسی و رایج شدن کامپیوترهای شخصی باعث شد که جرقه‌ی طراحی رابط کاربریUI در ذهن افراد زده شود، چون اگر کاربران نمی‌توانستند با کامپیوترها تعامل داشته باشند آن‌ها فروش نمی‌رفتند.

در سال 2007 یعنی سالی که شرکت اپل با معرفی نخستین گوشی iPhone این حوزه از فناوری را دگرگون ساخت، هنوز عمق تحول در طراحی UI مشخص نشده بود. به این ترتیب با معرفی یک رابط کاربریUI که به طور صریح برای دستگاه‌های موبایل خلق شده‌ و مجهز به کارکردهای تخصصی لمسی بود، طراحی رابط کاربریUI برای همیشه دگرگون شد.و در نهایت طراحی UIبه شکل امروزی به وجود آمد.

شاید به نظر تجربه کاربری امری سطحی و یا هنری باشد ولی خوب است بدانیم تجربه کاربری نقش بسیار تعیین کننده ای در موفقیت و شکست یک محصول دارد .طراحی خوب رابط کاربریUI موجب جلب توجه بازدیدکننده و مشتری مداری می‌شود و امکان تعامل بین کاربر و کسب‌وکار را تسهیل می بخشد و حس وفاداری و شناسایی برند را افزایش می دهد.بنابراین UIنقش تعیین کننده برای طراحی سایت در اصفهان ایفا میکند. 

اصول اساسی طراحی رابط کاربری UI

یک طراح رابط کاربری UI باید اصول زیر را رعایت کند تا یک سایت یا اپلیکیشن نظم و ساختاری روشن و مشخص اشته باشد تا کاربران بتوانند آن را درک کنند و تشخیص بدهند. نباید چیزهای بی‌ربط را در کنار هم قرار بدهید.این اصول به قرار زیر می باشد

تضاد  (Contrast)

این اصل از اصول UI که میخواهیم در خصوص آن صحبت کنیم، کنتراست یا تضاد است.یکی از رایج ترین شکایاتی که طراحان درباره بازخورد مشتری یا کارفرما دارند، اغلب حول این جمله می چرخد ​​که کارفرما مدعیست: این طراحی یا این آیتم باید بیشتر خودش را نشان بدهدو خیلی به چشم نمی آید. منظور کلی مشتری این است که این طراحی به کنتراست بیشتری نیاز دارد.

کنتراست به میزان تفاوت و تضاد عناصر مختلف، به ویژه عناصر مجاور هم، در یک طرح اشاره دارد. این تفاوت ها باعث می شود عناصر مختلف از یکدیگر متمایز شوند. کنتراست جنبه ای بسیار مهمی برای قابلیت دسترسی در طراحی می باشد مثلا یک دکمه نارنجی روی زمینه آبی کنتراست خوبی ایجاد می کند و باعث می شود بیشتر خودش را به کاربر نشان دهد. عدم کنتراست کافی می تواند خواندن محتوای متن را به ویژه برای افرادی که دارای نقص بینایی هستند، بسیار دشوار کند.

تعادل (Balance)

تعادل از مهمترین اصول طراحی رابط کاربریUI است. هر یک از عناصر موجود در یک طرح شامل تایپوگرافی، رنگ ها، تصاویر، اشکال، الگوها و … وزن بصری دارند. بعضی از عناصر سنگین بوده و چشم را به سمت خود جلب می کنند، در حالی که سایر عناصر سبک تر هستند. نحوه قرار گرفتن این عناصر در یک صفحه باید حس تعادل ایجاد کند. منظور از سبک و سنگین بود عناصر درجه اهمیت آنها برای کاربر می باشد.

دو نوع اصلی تعادل وجود دارد: متقارن و نامتقارن. طراحی متقارن عناصر دارای وزن برابر را در دو طرف یک خط مرکزی فرضی قرار می دهد. تعادل نامتقارن از عناصر با وزن های متفاوت استفاده کرده و اغلب آنها را در اطراف خطی فرضی که در مرکز طرح نیست، قرار می دهد.

تاکید (Emphasis)

تأکید با بخش هایی از یک طرح سروکار دارد که باید برجسته به نظر برسند. در بیشتر موارد، این بخش ها حاوی مهمترین اطلاعاتی است که یک طراحی آن را انتقال می دهد.تأکید می تواند برای کاهش تأثیر برخی از اطلاعات نیز مورد استفاده قرار گیرد. مثلا تایپوگرافی ریز در انتهای صفحه، تقریبا نسبت به هر چیز دیگری در یک طرح، وزن بسیار کمتری داشته و به همین دلیل مورد توجه قرار نمی گیرد.

تناسب (Proportion)

تناسب یکی از اصول طراحی رابط کاربریUI است که درک آن آسان می باشد و به عبارت ساده، به معنی اندازه عناصر در رابطه با یکدیگر است. تناسب عناصر مهم و عناصری که اهمیتی ندارند را مشخص می کند. عناصر بزرگتر اهمیت بیشتری داشته و عناصر کوچکتر اهمیت کمتری دارند.

حتما بخوانید :  تفاوت تجربه کاربری و رابطه کاربری چیست؟

سلسله مراتب (Hierarchy)

سلسله مراتب یکی دیگر از اصول طراحی رابط کاربریUI است که به طور مستقیم بر چگونگی پردازش محتوا توسط افرادی که از وب سایت استفاده می کنند، تاثیر می گذارد. این مورد به نسبت اهمیت عناصر در یک طرح اشاره دارد. مهمترین عناصر (یا محتوا) باید  در طراحی نیز مهمترین به نظر برسند.

سلسله مراتب در یک طرح، با استفاده از عناوین و تیترها به راحتی قابل نمایش است. عنوان هر صفحه باید بیشترین اهمیت را داشته، و بنابراین باید فوراً به عنوان مهمترین عنصر موجود در صفحه قابل شناسایی باشد. سرفصل ها و عناوین فرعی باید به شکلی طراحی شوند که اهمیت آنها در رابطه با یکدیگر و همچنین در رابطه با عناوین و بدنه متن نشان داده شود. 

تکرار (Repetition)

یکی از مهمترین اصول رابط کاربریUI تکرار است. تکرار یک روش عالی برای تقویت یک ایده، و همچنین یک راه عالی برای یکپارچه سازی طرحی است که عناصر مختلفی را در کنار هم قرار می دهد. تکرار می تواند به چند روش انجام شود: تکرار رنگ ها، فونت و نوشته ها، تصاویر، آیکون ها، کارت ها یا سایر عناصر موجود در یک طرح.

به عنوان مثال، در این مقاله برای عناوین از تکرار استفاده شده است. هر کدام از اصول طراحی در این بخش فرمتی مشابه سایرین دارد، این کار به خوانندگان نشان می دهد که همه آنها از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و به هم مرتبط هستند. عناوین هماهنگ این عناصر را در صفحه با یکدیگر متحد می کنند.

یتم (Rhythm)

همان طور که فضای خالی و سکوت بین نت ها در یک قطعه موسیقی ریتم ایجاد می کند، فاصله بین عناصر در حال تکرار می تواند باعث ایجاد ریتم شود. پنج نوع اساسی از ریتم بصری وجود دارد: تصادفی(Random)، منظم(Regular)، متناوب(Alternating)، موجی(Flowing) و پیش رونده(Progressive).

ریتم های تصادفی هیچ الگوی قابل تشخیصی ندارند. ریتم های منظم بدون هیچ تغییر و تحولی بین عناصر از فاصله یکسانی استفاده می کنند. ریتم های متناوب از یک الگوی خاص تکرار شونده پیروی می کنند، اما بین عناصر واقعی تفاوت وجود دارد(مانند الگوی 1-2-3-1-2-3). ریتم های موجی مانند جریان تپه های ماسه ای یا جریان امواج، از پیچ و خم ها استفاده می کنند. ریتم های پیش رونده در مسیر رو به جلو تغییر می کنند، به شکلی که هر تغییر به تکرارهای قبلی اضافه می شود.

الگو (Pattern)

الگو همان تکرار چندین عنصر موجود در طراحی است که با هم کار می کنند. رایج ترین مثال الگوهای والپیپر(Wallpaper) موجود در ویندوز هستند، که تقریبا همه با آن آشنایی دارند.با این حال در طراحی، به استانداردهای تعیین شده برای نحوه طراحی عناصر خاص نیز الگو می گویند. به عنوان مثال، نویگیشن و منوی فوقانی(Top) یک الگوی طراحی است که اکثر کاربران اینترنت با آن تعامل داشته اند.

فضای سفید (Whitespace-Negativespace)

از مهمترین اصول طراحی رابط کاربری UI استفاده صحیح از فضای منفی است. فضای سفید یا “فضای منفی”، مناطقی از طراحی است که هیچ عنصر طراحی را شامل نمی شود. در واقع فضاهای خالی موجود در طرح، فضای منفی یا سفید نامیده می شوند.

بسیاری از طراحان تازه کار، حس می کنند باید پیکسل به پیکسل صفحه نمایش را پر از طرح و رنگ کرد و از ارزش فضای سفید غافل می شوند. اما فضای سفید اهداف مهم بسیاری را در یک طراحی دارد، مهمترین آن ایجاد فضای تنفسی برای عناصر موجود در طراحی است. فضای منفی می تواند به برجسته کردن مطالب خاص یا قسمت های خاصی از یک طرح نیز کمک کند.

همچنین می تواند تشخیص عناصر موجود در یک طرح را آسان تر کند. به همین دلیل است که در صورت استفاده از حروف بزرگ و کوچک، تایپوگرافی خوانا تر است؛ زیرا فضای منفی در اطراف حروف کوچک متنوع بوده و به افراد امکان تفسیر سریع تر آنها را می دهد.

حرکت (Movement)

اصل حرکت از جمله اصول طراحی رابط کاربری UI می باشد. حرکت، به مسیر جابجایی چشم در یک طرح اشاره دارد. مهمترین عنصر باید چشم را به سمت مهمترین عنصر بعدی هدایت کرده و به همین شکل ادامه داشته باشد. این کار از طریق موقعیت(چشم به طور طبیعی در قسمت های خاصی از یک طرح قرار می گیرد)، تأکید و سایر عناصر طراحی که قبلاً گفته شد، انجام می گیرد.

تنوع (Variety)

از تنوع در طراحی برای ایجاد جاذبه بصری استفاده می شود. بدون وجود تنوع، ممکن است یک طراحی به سرعت یکنواخت شده و در نتیجه کاربر علاقه خود را از دست بدهد. با روش های مختلفی از طریق رنگ، تایپوگرافی، تصاویر، اشکال و تقریباً هر عنصر طراحی دیگری، می توان تنوع ایجاد کرد.

با این حال، تنوع تنها برای ایجاد تنوع بی معنی است. تنوع باید عناصر دیگر موجود در طرح را تقویت کرده و در کنار آنها استفاده شود تا نتایج جالب و جذاب زیبایی شناسی ایجاد کرده و تجربه کاربر را بهبود بخشد.

یکپارچگی (Unity)

یکی دیگر از اصول طراحی رابط کاربری UI یکپارچگی می باشد.همه ما حتما یک وب سایت، اپلیکیشن یا طرحی را مشاهده کرده ایم که به نظر می رسد بدون توجه به نحوه ارتباط عناصر مختلف، فقط آنها را در صفحه قرار داده اند. این مورد بلافاصله در دیدن تبلیغات روزنامه ها که تقریبا از ده فونت مختلف استفاده می کند، به ذهن می آید.

یکپارچگی به چگونگی عملکرد عناصر مختلف یک طرح در کنار هم اشاره دارد. عناصر بصری موجود در یک طراحی باید با یکدیگر روابط واضح و روشنی داشته باشند. یکپارچگی ارتباط روشن و منسجم مفاهیم با یکدیگر را نیز تضمین می کند. همچنین یک طرح دارای یکپارچگی و وحدت مناسب، سازمان یافته تر و دارای کیفیت و اقتدار بالاتری نسبت به طرح هایی با یکپارچگی ضعیف، به نظر می رسند.

سایر اصول طراحی رابط کاربری UI

ممکن است این اصول را در مقالات دیگر نیز مشاهده کنید که به اختصار توضیح میدهیم .برخی از این موارد در طراحی کاربرد دارد و برخی دیگر به طور مستقیم در UIاثرگذار هستند.

تایپوگرافی:

به نحوه چیدمان متن در یک طرح اشاره دارد و فونت های مورد استفاده، فاصله، اندازه و وزن آنها و نحوه ارتباط عناصر مختلف متن با یکدیگر را شامل می شود. طراحی یک تایپوگرافی خوب، به شدت تحت تأثیر سایر اصول طراحی است که قبلا در این مقاله به آن اشاره شد.

رنگ :

استفاده از رنگ در طراحی یکی از مهمترین ویژگی های روانشناختی یک طرح است و تأثیر زیادی در تجربه کاربر دارد. روانشناسی و نظریه رنگ به شدت بر سایر اصول ذکر شده در بالا، تأثیر می گذارد. در مقاله تئوری رنگ ها در خصوص رنگ ها مفصلا صحبت کرده ایم.

اصول گشتالت:

در واقعه یک اصل روانشناسی در طراحی می باشد که برای طراحان بسیار کاربردی می باشند. برخی از این اصول ارتباط نزدیکی با اصول ذکر شده در بالا دارند.

شبکه :

شبکه و هم ترازی با تعادل ارتباط نزدیکی دارند و به نحوه قرار گیری عناصر در رابطه با یک شبکه نامرئی در صفحه اشاره دارند.

پیکربندی :

به نحوه قرار گیری موضوع اصلی در رابطه با سایر عناصر موجود در صفحه اشاره دارد. اغلب اوقات در سینماتوگرافی یا عکاسی از آن استفاده شده و به نحوه تمرکز بر عنصر اصلی، درکل تصویر اشاره دارد. اما این اصل به طراحی نیز وارد شده است.

شکل:

شکل نیز چه از نظر اشکال خاصی که به عنوان عناصر در طراحی استفاده می شوند و یا شکل کلی خود طراحی، بخش اصلی هر طراحی محسوب می شود. اشکال مختلف می تواند احساسات مختلفی را برانگیزد، برای مثال دایره ارگانیک و روان است، در حالی که مربع سخت و رسمی است و مثلث احساس انرژی یا حرکت به وجود می آورد.

این “اصول تجربه کاربری” یا عناصر جنبه های مهمی از یک طراحی خوب بوده و برای ایجاد بهترین تجربه کاربری، باید در کنار سایر اصول اساسی در نظر گرفته شوند.

حتما بخوانید :  چک لیست UI یا رابط کاربری سایت و اپلیکیشن موبایل

طراحی رابط کاربری UI مهم‌تر از همیشه

شاید چندسال قبل تجربه و رابط کاربری UI اینقدر مهم نبود و به آن توجه نمی‌شد. چرا که تعداد سایت‌ها و اپلیکشن‌ها کمتر بود و کسب‌وکارها از UI  در حد کار راه‌اندازی استفاده می‌کردند. مردم مجبور بودند از سایت های کمی استفاده کنند، حتی اگر ظاهر خوبی نداشت  و یا طراحی آن مورد پسندشان نبود.

اما این روزها دیگر داستان فرق می‌کند. در هر کسب‌وکاری چندین رقیب وجود دارد و همه می‌خواهند مخاطب و مشتری را جذب بیزینس خود کنند. کاربران انتخاب های زیادی دارند، پس اگر سایت زشت، سخت و یا نامناسبی داشته باشید، خیلی راحت آن مخاطب را از دست داده‌اید.

اینجاست که رقابت در بین کسب‌وکارهای آنلاین باعث می‌شود که سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هر روز جذابتر و کاربردی‌تر شوند تا بتوانند مخاطب بیشتری جذب کنند.

خب با این حساب چه کسی می‌تواند کسب و کارهای اینترنتی را به این هدف مهم برساند و در این مسیر شما را پیروز کند؟

بله، یک کارشناس UI متخصص! کسی که این روزها سایت‌ها به شدت به آن‌ها نیاز دارند تا سهم بازار خود را حفظ کنند. کسی که می‌داند سایت را چگونه بچیند و سازماندهی کند که هم کار با آن راحت باشد و زیبا و شکیل باشد.

تمرکز روزافزون در ایجاد یک تجربه کاربری بهینه باعث شده است تا برخی از افراد به‌عنوان متخصصان UI و UX، مشاغل مهمی را در شرکت‌ها داشته باشند و باید بگوییم با این حجم از گسترش فضاهای اینترنتی، متخصصان  UI و UX یک مهره کلیدی در شرکت‌ها خواهند بود.

انواع طراحی رابط کاربری UI

  • رابط کاربری زبان طبیعی(LUI یا NLUI): این رابط اجازه می دهد تا کاربران به جای یک زبان رایانه ای و برنامه نویسی با یک دستگاه ارتباط برقرار کنند.
  • رابط کاربری مبتنی بر فرم : واسط های مبتنی بر فرم لیستی از گزینه ها یا سوالات را برای کاربر تکمیل می کنند، دقیقاً مانند فرم در کاغذ سنتی.
  • رابط کاربری صوتی (VUI): این یک رابط فرمان صوتی است که از تشخیص گفتار استفاده می کند تا به کاربران امکان تعامل با دستگاه را می دهد.
  • رابط کاربری لمسی: این نوع رابط اجازه می دهد تا کاربران از طریق لمس با دستگاه در تعامل باشند.
  • رابط کاربری مبتنی بر منو: کاربر با پیمایش در یک سری از صفحه ها و فهرست ها با یک دستگاه در تعامل است.
  • رابط خط فرمان (CLI): این یک رابط کاربر مبتنی بر متن است که برای مدیریت و مشاهده پرونده ها در رایانه استفاده می شود.
  • رابط کاربری گرافیکی (GUI): این نوع رابط کاربری با استفاده از آیکن های گرافیکی امکان تعامل با دستگاه های الکترونیکی را فراهم می آورد.

 

معرفی برخی از بهترین ابزارهای طراحی رابط کاربری UI

حال که می‌دانید UI چیست ، باید با ابزارهایی که برای طراحی رابط کاربری کاربرد دارند نیز آشنا شوید. امروزه به تدریج نرم‌افزارها به سمت عملکرد شهودی حرکت می‌کنند و به طراحان کمک میکند تا در زمانی کوتاه و بااستفاده از المان های آماده برای خلق صفحات استفاده کنند. طراحان رابط کاربری هم اکنون به طیف متنوعی از ابزارها برای خلق طراحی‌هایشان دسترسی دارند. ما به چند مورد از بهترین‌های آن بسنده می‌کنیم که بیشتر از بقیه در ایران معروف و مشهور هستند و کار با آن‌ها راحت‌تر است. 

1. Adobe XD

XD چندسال پیش (2015) ارائه شد، ولی چنان رشد سریعی داشت که خیلی زود توانست به یکی از اولین‌های دنیای طراحی تبدیل شود. اما به چه دلیل!جدای از قدرت بارز شرکت Adobe و حرفه‌ای بودن برنامه و افزونه‌های این شرکت، این برنامه به سادگی معروف است. یعنی علاوه بر این که ویژگی‌های استاندارد طراحی Ui را برای شما فراهم کرده، دست شما را در کارهای خلاقانه باز گذاشته است.با این نرم‌افزار امکان این را دارید که بجای نسخه نهایی، یک نسخه اولیه (Prototype) و موکاپ از طرح آماده کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.و در آخر خبر خوش این که این اعجوبه دنیای طراحی، شما را از کارهای دستی خسته‌کننده خلاص می‌کند و خبر خوش‌تر اینکه اگر قبلاٌ با فتوشاپ یا ایلستریتور کار کرده باشید، این یکی هم مثل موم در دستان شما خواهد بود.

Adobe XD (+) بهترین محیط را برای محصول‌های دیجیتال در فضای مجموعه ابزارهای آدوبی کریتیو کلود فراهم می‌سازد. به این ترتیب می‌توانید آثار بُرداری را رسم، مورد استفاده مجدد و با هم ترکیب کنید، به طوری که هر چیزی را از لی‌آوت‌های صفحه تا پروتوتایپ‌های خلاقانه در یک اپلیکیشن واحد بسازید. Adobe XD زمانی که با ابزارهای طراحی رابط کاربری UI همراه می‌شود بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود.

2. Sketch

سال‌های سال اسکچ یکی از انتخاب‌های اصلی طراحان UI بود و می‌بینید که همچنان در لیست ابزارها خودنمایی می‌کند و جایگاه خودش را حفظ کرده است.یکی از ویژگی‌های خوب این برنامه افزونه‌های گسترده آن است. برای مثال افزونه‌هایی مانند Sketch2React می‌توانید طرح‌های خود را تبدیل به کد کنید و بعداً آن‌ها را به HTML بفرستید. به این ترتیب، صفحات وب ساده‌ای نیز از طرح‌های خود بسازید.در واقع اسکچ به شما این امکان را می‌دهد که محیط طراحیتان را به محیط‌های کاری دیگر توسعه دهید.کم و کاستی‌های این نرم‌افزار نسبت به بقیه با پلاگین‌هایش کم وبیش حل شده است ولی هنوز یک مشکل بزرگ دارد و ان هم این است که فقط سیستم عامل مک از این برنامه پشتیبانی می‌کند.

Sketch (+) از ترکیبی از آرتبورد‌ها و شکل‌های طراحی برداری استفاده می‌کند تا طراحان بتوانند اینترفیس‌ها و پروتوتایپ‌های دقیق روی یک بوم بر مبنای پیکسل بسازند. همچنین Sketch از قابلیت Symbols بهره می‌گیرد، یعنی می‌توانید پس از خلق اجزای UI از آن‌ها مجدداً استفاده کنید. این قابلیت موجب افزایش انسجام طراحی اینترفیس‌ها نیز می‌شود.

3. Figma

فیگما هم یکی از آن کاردرست‌های طراحی رابط کاربری UI است که برخلاف دو نرم‌افزار قبلی اغلب به صورت آنلاین و تحت وب استفاده می‌شود، البته که می‌توانید نسخه آفلاین آن را هم نصب و استفاده کنید.ویژگی خاصی که این برنامه را از بقیه متمایز می‌کند این است که چند طراح همزمان می‌توانند با هم تعامل داشته باشند و روی یک طرح کار کنند. فیگما خیلی زود توانست محبوب شود و در خیلی از شرکت‌ها جای اسکچ را بگیرد.

4.IVision Studio

با این که این نرم‌افزار هنوز در مراحل ابتدایی انتشار است، اما به طراحان اجازه می‌دهد که اینترفیس‌های تعاملی با کیفیت بالا، انیمیشن‌های سفارشی و گذارهای جذابی خلق کنند. با معرفی InVision Studio (+) امکان ساخت آرتبوردهای بی‌شمار برای دستگاه‌های مختلف امری تاریخ گذشته محسوب می‌شود، چون این ابزار امکان طراحی یک آرتبورد و واکنش‌گرا را برای دستگاه‌های مختلف فراهم ساخته است.

 

سوالات متداول

امروزه UI را فضایی می‌دانند که تعامل میان انسان و ماشین در آن رخ می‌دهد. با رواج استفاده از کامپیوتر و دیگر ابزارهای دیجیتال، دانش طراحی UI نیز شکل گرفت. دانشی که هدفش ارائه محصولاتی با قابلیت استفاده آسان به کاربران است.
کسی که رابط کاربری طراحی می‌کند، باید با اصول گرافیک آشنایی داشته باشد. با این حال، هدف اصلی‌اش طراحی یک نرم‌افزار یا یک و سایت زیبا نیست. بلکه می‌خواهد محصولی طراحی کند که کاربران بتوانند به آسانی از آن استفاده کنند و به هدف خود برسند.

رابط کاربری زبان طبیعی(LUI یا NLUI)، رابط کاربری مبتنی بر فرم، رابط کاربری صوتی (VUI)، رابط کاربری لمسی، رابط کاربری مبتنی بر منو، رابط خط فرمان (CLI)، رابط کاربری گرافیکی (GUI)

 

تضاد، تعادل، تاکید، تناسب، سلسله مراتب، تکرار، ریتم، الگو، فضای سفید، حرکت ،تنوع، یکپارچگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام!

لطفا نام کاربری و پسورد خود را برای ورود وارد نمایید